Followers

Monday, December 7, 2009

BERBUDI KEPADA TANAH

Musim buah-buahan yang lepas aku sempat merasai kehidupan sebagai penjual rambutan.. hehehe untung eik sape yang ada tanah sendiri ni, tanam pokok buah dalam masa 3 tahun dah dapat hasilnya.. berbaloi baloi kalu berbudi pada tanah.. lebih untung dari buat baik pada orang.. silap hari bulan kene tikam dari belakang.. upssss
Sebenarnya, rambutan yang aku jual tue bukan la dari hasil tanaman aku atau yang sealiran darah dengan aku, tapi aku sekadar membantu Ezany si Kunang malam untuk menjual buah rambutan tue.. lebih kurang 6 pokok rambutan yang kami turunkan.. tapi bukan la semua dalam satu masa.. kami turunkan 2 pokok setiap 1 minggu..
Sebelum Operasi Memetik Rambutan, aku Pakai Uniform Dulu..
Kebetulan time ni hujan.. tue yang siap uniform tue..huhuhu
Memulakan Operasi memetik di bahagian bawah dulu....
Kemudian baru kat bahagian atas....

Sampai ke hujung pokok tue aku manjat...

Rambutan2 yang kami petik kami akan ikat elok2 untuk memudahkan semasa nak menjualnyer nanti.. 1 ikat 3 kilo...

Sebenarnya aku tak suka sangat part yang ni, tgk gambar tue.. muke kelat je kan. hehehe customer tgk pun larik.. heheheh

Jadik kebayakan rambutans ni diikat oleh mamat ni....

Tengok tue.. bukan main gembira die ikat rambutan ni.. siap post ala hero remaja lagik..

Dia lah yang mengikat die gak la yang tukang buat kecoh kat gerai kami...

Jadik tugas aku TUKANG KIRA WANG saja lah... heheheheh

Sekian.. Seronot kan jadik Penjual Rambutan... heheheh

6 comments:

  1. wahahaha..akhirnyaaaaaa..penantian si penjual rambutan berakhirr.......kekekeke...

    klakar la..naper letak pic yg tangan melambai tue..cehhh

    aper2 pon..jual rambutan mmg untung besar..2-3 jam...1000kg habis tau..senang2 jer...

    jadi..jadilah peniaga...untung byk...

    ReplyDelete
  2. ez i tau u tunggu i post pasal ni kan.. hehehe gelabag.. tak sabar2

    ReplyDelete
  3. yesssssssss.........mmg dh lama tggu..smp ketaq kepala lutut niee...

    nnt nk jual aper plak..dok pikir..musim rambutan dh habis...

    ReplyDelete
  4. aku gelak gilaaa tengok nil...tambah tambah yang ang pakai palastik tu. mana ang dapat baju plastik tu??

    ReplyDelete
  5. wahahaha..plastik besaq tue melambak kt kampg aku..paksu aku bwk dr tmpt keje..time tue hujan..jadi ajeet takut basah..wat baju hujan ;la dr plastik tue..hehehe

    ReplyDelete