Followers

Friday, October 9, 2009

Al KISAH BERHARI RAYA - Pulang Ke Kampung

Adusss rasa segan pulak nak kuar kan entry kali ni.. sebab kisahnya da lama berlalu.. Tapi disebabkan da janji nak buat sambungan kisah raya aku kene la kotakan.. tak baikan tak tepati janji.. hehehhe

"balik kampung.. oooooooo ooooo balik kampunggggggggg"


Aku bertolak ke kampung selepas waktu berbuka.. time tak pasti rasanya dalam kol 8 kot.. sebelum kuar Tol sungai besi aku singgah petrol pam tok penuhkan tank juga poket aku yang sentiasa ketandusan.. senang citer kan.. nanti tak payah nak singgah2 mana2 lagik.. RM dalam poket mesti cukup sehingga balik ke KL semula sebab kat KG aku tak de Mesin ATM, wet raya Mak ngan anak2 buah da kene asingkan siang2.. takut nanti terpakai tok benda yg bukan2..


Kalu tahun lepas aku pulang beraya bertemankan Si MOhusen tapi nampak gayanya kali ni aku berseorangan ler.. Bukak radio kuat2 da menjadik satu kemestian.. nak2 plak menjelang raya ni lagu raya memang tak lekang di pasang di corong2 radio.. baik yang sedih, sepi, gumbira, over gumbira semua mesti ada... tapi kekadang aku matikan radio sebab nak dengar lagu raya yang paling aku suke kat HP aku.. lagu dari Nurul - Syahdu Di Pagi Raya..lagu ni mmg meruntun jiwa n sanubari aku, kadang2 sampai aku terbayang2 suasana kampung aku yang tak berapa nak kampung sangat tue.. satu lagi aku akan pastikan lagu Anuar Zain - Bersabar lah sayang juga akan dipasang.. hehehe versi Anuar ni lebih menarik gegendang teliga aku tok mendegarnya...

..indahnya sungai yang mengalirrrr... nyamanyaaa angin yang bertiuuuuppp... lalalalalal...

Setibanya di seremban aku amatla terasa meriah sekali.. percikan bunga api seolah2 menyambut kedatangan aku mula melakar di dada langit berhias indah anak bulan yang berseri dimalam itew..tak sabar rasanya nak sampai kat kampung.. ape la yang Family aku tgh buat agaknya.




Lebih Kurang 3 Jam lebih aku memandu tanpa henti.. aku sampai ke kampung halaman.. Sangat terasa hangatnya beraya kat kampung.. sinaran pelita minyak tanah menambah seri suasana di kampung.. bunyi MERIAM TANAH sabung menyabung berselang seli dengan persikan bunga api.. wahhh hebat orang kampung aku ni..

indahnya beraya dikampung.....

Tiba di hadapan rumah aku, Suram.. Kelam.. Sepi tanpa suara.. hanya sahutan ayam jantan berkokok yang salah time saja kedegaran...


Seram sejuk gak aku.. kot kot terpacul benda ni... auwwwww!!!!!


Aku ingatkan ketibaan aku disambut dengan tawa anak2 buah yang sedang asyik bermain bunga api.. tapi non adoooooo


Pesal Pak andak lik lambat???? penat kami tunggu nak ajak men bunga api.....



1 2 3 4 .. eh salah kira ke... 1 2 3 4.. ha betul.. ada 4 bijik kereta pakir depan rumah.. aik sape punyer kete 1 lagik ni.. tahun ni turn 3 orang abang aku raya kat sini.. sape punyer kete 1 lagik tue.... amat suspen okkey.. debaran jantung ini makin berdegup kencang mcm menunggu kepurusan SPM pulak..

kreeeeerrrkkkkkkkkkk..... pintu daun ku buka luas.. nak mengkhabarkan PAK ANDAK da sampai... tapi apo yang ado??? nan adoooo.. semua da tido daaa........




nak cover malu terus ke dapur.. carik adik aku.. wah malam2 buta ni masih ligat nak buat kueh raya.. hehehe lantak ko la dik oiii yang penting aku nak sound die.. sebabkan nak carik kasut dia aku lambat balik kampung...

Terdetik nak tanya sape punyer kete 1 lagik kat luar..


"Kete sape kat luar tue??"

"Ayah..." sahut abang aku yang ketiga dari dalam bilik...


Terkedu aku sekejap.. Ya Allah..... Hiba terus aku time tue.. rasa nak kuar air mata pulak.. tapi aku cover buat2 belek kueh raya adik aku...


Sekian lama aku tak beraya bersama ngan ayah aku.. tapi tahun ni... Ayah ada dihari raya..

No comments:

Post a Comment